14 september 2012

betongpyssel



Idag är det riktigt ruskväder här i Småland och säkert på fler ställen... 
Det blir att hålla sej inne, och det har jag inget emot. 

Visar lite bilder från betongplattorna jag har gjutit. 
Jag har lite svårt att få tummen ur men när det väl sker 
går det lätt att fixa några nya trampstenar. 
De här plattorna har spetsduksmönster. 
Dukarna har jag köpt på loppis för nästan inget alls 
och man kan använda dem flera gånger.

Men i morgon såg det ut att bli fin hög luft och sol 
så då passar det ju bra med lite betongpyssel om man vill :) 

Så här gjorde jag:


 Vi har snickrat ihop formar i plywood 
som är lagom stora och dem penslar jag in med olja.


Så lägger jag dukarna som jag vill ha det. 
Sedan penslar jag olja på dukarna med, 
så de ligger fast och släpper sedan.


Jag köper finbetong som är färdigblandad när jag bara ska göra lite pyssel. 
Den blandar man med vatten till konsistensen är som gröt.
Sedan fyller man formarna, skakar och slår med en hammare på kanterna 
av formen för att få ur all luft. 
Man ställer formarna plant och 
ev täcker med plast för att det inte ska torka för fort. 
Så får de stå i 2 dygn.


Nu kan man vända på dem och plocka bort dukarna...


...och lägga ut dem i trädgården!

Ha en skön helg vad ni än gör!!

7 kommentarer:

  1. Så himla fint! Tack för att du visar hur du gjort!
    Hade själv kunnat tänka mig att ha några sådana betongplattor på min altan:)

    Ha en härlig fredag!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Det var en bra beskrivning!

    Trevlig helg till dig!

    SvaraRadera
  3. Men duuuuu vad fint det blev!! Vad du kan du!!
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Åh, så fiiina, Annika! Bra med tips och tips där processen inte är så lång och svårighetsgraden inte så hög.;)

    Jag ser att ljusstaken du köpte hos mig gjorde sig fin där på byrån, roligt!:)

    Ja, nu är det ruskigt...trodde inte att en själ skulle ge sig ut idag men jag har haft fullt upp i affären hela dagen!

    Du förresten! Du frågade ju om mina gardinstänger och de är gamla som jag hittat på loppis en gång. Inte så ofta man springer på och blev därför glad när det stod typ 10 i en härlig liten klunga.:)

    Kram till dig! /Ida

    SvaraRadera
  5. Så fina.........
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Jättefina! Man blir sugen på att göra egna! Ha en skön helg! Kram!

    SvaraRadera
  7. Superfina, vad duktig du är.
    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera